خرید دستبند جام‌جهانی نزدیک است، همه پول بدهید!

یکصد‌و‌چند روز به آغاز رقابت‌های جام‌جهانی‌ باقی است و مسئولان فدراسیون فوتبال در آغاز این هفته از چهره اسپانسر تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی پرده‌برداری کردند، ولی مانند همه تدارکاتی که فدراسیون برای تیم ملی در جام‌جهانی دیده، اسپانسر تیم ملی هم با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.به گزارش «»، تیم ملی فوتبال ایران، در حالی خود را برای حضور در جام‌جهانی آماده می‌کند که مسئولان این فدراسیون، ‌برای تأمین هزینه‌های تدارکات این تیم مشکل مالی دارند و برای جذب منابع مالی، هر کاری کردند؛ از مذاکرات گوناگون و طولانی با وزارت ورزش و جوانان تا جذب اسپانسر. ‌بر خلاف همه دنیا که یک برند ملی و معتبر، اسپانسر تیم ملی آن کشور می‌شود، تیم ملی ایران در همه این سال‌ها ‌مشکل جذب اسپانسر داشته و اینچنین بود که حتی در برهه‌ای از زمان، تیم ملی کشورمان با پیراهن‌هایی که آرم زرماکارون روی آن نقش بسته بود، در میادین حاضر می‌شد. حالا هم تور فدراسیون فوتبال برای جذب اسپانسر، لقمه دندان‌گیری شکار نکرده و یک شرکت گمنام که شاید خیلی‌ها نامش را تنها در همین روزهای رونمایی از اسپانسر شنیده باشند، قرار است بخشی از هزینه‌های تدارکات و حضور تیم ملی ایران در جام ‌جهانی را تأمین کند. بنا بر این گزارش، ‌شرکت فناپ که وابسته به یکی از بانک‌های خصوصی ایران بوده و قرار است از قبل اسپانسری تیم ملی نامی برای خود دست و پا کند و برندی بسازد! حکایت اسپانسر تیم ملی هم چیزی شبیه به حکایت شرکت آل‌اشپورت است که هرچند نام اسپانسر تیم ملی روی آن است، سازوکار طراحی شده حکایت از چیز دیگری دارد و گویا تیم ملی فوتبال ایران اسپانسر این شرکت‌ها شده است. چه اینکه این برند‌ها نام و عنوان چندانی نداشته‌اند و حالا می‌خواهند از قبل قرار گرفتن نامشان در کنار نام یکی از سی و دو تیم حاضر در جام‌جهانی، خودشان را به جایگاهی برسانند. این را مقایسه کنید با برندهای جهانی که اسپانسری تیم ملی کشورشان را در جام‌جهانی بر عهده گرفته‌اند. حتما همه لوگوی معروف بنز را روی پیراهن تیم ملی آلمان دیده‌اید. این درست که ما برندی به شهرت بنز نداریم، ولی بی‌گمان در کشورمان برندهای معتبری داریم که می‌توانستند بهتر از یک شرکت گمنام اسپانسر تیم ملی شوند. اما نکته عجیب در این‌ میان، نحوه کارکرد اسپانسر تیم ملی ایران است. شرکت فناپ برای حمایت تیم ملی ایران، دست به دامن مردم شده و از آن‌ها خواسته در ‌گام نخست حمایت از تیم ملی ایران، به وب سایت این شرکت بیایند و مبلغ حمایتی خود از تیم ملی ایران را به حساب این شرکت بریزند.شرکت FANAP همچنین در مراسم رونمایی از اسپانسر تیم ملی، شماره‌ای را روی بنرهای تبلیغاتی خود نصب کرده که حکم صندوق کمک دارد و روی اینها نوشته شده بود: «گام اول» حمایت از تیم ملی گرفتن شماره # ۹۰*۷۲۰* است. اگر این شماره را با هر یک از اپراتورهای تلفن همراه بگیرید، ‌پیغامی فینگلیش می‌بینید با این متن: «جام جهانی نزدیکه… همهٔ ایران حامی تیم ملی ایران. مبلغ مورد نظر را وارد نمایید؛ اقدامی که مورد انتقاد شدید رسانه‌ها قرار گرفت و در مقابل با انکار مسئولان فدراسیون مواجه شد. علی کفاشیان همچون همیشه این مسأله را چندان بد ندانست و نام «گلریزان» را برای آن ‌نادرست خواند؛ اما حجم انتقادات و ورود مسئولان وزارت ورزش و جوانان چنان بود که گویا این شرکت تغییر کوچکی در شیوه خود‌ داده است. اما چه این شرکت دست از جمع‌آوری کمک‌های مردمی برداشته باشد و چه نه، باید به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران آفرین گفت که تخصص بالایی در بستن قراردادهای استثنایی دارند؛ آل‌اشپورت از یک طرف و فناپ از سوی دیگر! همچنین شأن تیم ملی فوتبال ایران بالا‌تر از آن است که بخواهد با صدقه‌های مردمی برنامه‌هایش را پیش ببرد. این شرکت هم اگر می‌خواست از تیم ملی حمایت کند، از‌‌ همان آغاز کار به دنبال درآمدزایی و رسیدن به منافع خودش نبود؛ گویا روش درآمدزایی این شرکت بیش‌ از آنکه به سود تیم ملی باشد، به سود جیب مسئولان آن است و هر چه به جام جهانی نزدیک‌تر شویم، سود این شرکت نیز با همین روش بیشتر می‌شود. در این میان، فدراسیون فوتبال هر‌چند به این پول برای پیشبرد برنامه‌های تیم ملی نیاز دارد، نباید اعتبار فوتبال ملی را به هر قیمتی حراج کند. مسئولان این فدراسیون، باید بررسی بیشتری از درآمدزایی‌های این شرکت داشته باشند تا اگر قرار است حمایتی هم از تیم ملی صورت بگیرد، شأن و منزلت فوتبال ملی رعایت شود.برای دریافت و دیدن آخرین اخبار ، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:لینک دریافت Toolbar

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خرید