خرید دستبند استاندارد یورو4؛ بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو

دبیر انجمن خودروسازان با اعلام “افزایش قیمتی با تغییر مدل خودروهای ۹۲ به ۹۳ نداریم” گفت:خودروسازان سال گذشته و امسال ۵هزار میلیارد تومان ضرر کردند، بر همین اساس اصرار بر تغییر قیمت پایه در فرمول شورای رقابت دارند.  به گزارش تسنیم، احمد نعمت‌بخش با اعلام “در حال حاضر خودروهای مدل سال 93 با استاندارد یورو4 تولید و تحویل می‌شوند، در نتیجه شاهد افزایش قیمتی بابت تغییر مدل 92 به 93 در این محصولات نخواهیم بود” اظهار داشت: البته تبدیل خودروهای یورو2 به یورو4 به‌طور متوسط 2 میلیون تومان هزینه در بردارد.  وی درباره تغییر فرمول قیمت گذاری شورای رقابت که اخیراً مطرح و رئیس شورای رقابت نیز آن را تأیید نموده است، گفت: یکی از ایرادات اساسی فرمول فعلی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو قراردادن قیمت پایه فروردین ماه 91 است که خودروسازان به این قیمت پایه اعتراض دارند.  دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: در سال 91 خودروسازان حدود با 4 هزار میلیارد تومان ضرر روبه‌رو شدند، لذا اصرار دارند که این قیمت پایه که حدود 14 درصد زیر قیمت واقعی است اصلاح گردد.  وی با بیان این‌که در فرمول شورای رقابت تورم بخشی نیز مدنظر قرار نگرفته است، گفت: قیمت ارز در فرمول شورای رقابت ارز مبادله‌ای تعیین شده در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند.  نعمت‌بخش با اشاره به اینکه امسال نیز خودروسازان هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند، اظهار داشت: ما معتقدیم در روند کار کار‌شناسی، فرمول شورای رقابت باید با اصلاحاتی همراه شود.  وی درباره تمرکز خودروسازان بر افزایش تولید آن‌هم در شرایط عدم اختصاص تسهیلات به این بخش گفت: خودروسازان از طریق پیش‌فروش و فروش دارایی‌ها و شرکت‌های خود سعی در کسب منابع برای افزایش تولید دارند به‌نحوی که در سال جاری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هریک حدود 500 میلیارد تومان دارایی‌های خود را جهت کمک به نقدینگی و طلب قطعه‌سازان به فروش رسانده‌اند.  دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز ضرر 5هزار میلیارد تومانی خودروسازان که عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید پرداخت نشده است، اظهار داشت: دولت باید در این رابطه تدبیر مناسبی را اتخاذ کند تا در راستای آن خودروسازان بتوانند بدهی‌های خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند.  وی در رابطه با طراحی پلت‌فرم جدید خودرو که از سوی قطعه‌سازان با مشارکت سه شرکت اروپایی مطرح شده است، گفت: قطعه‌سازان به‌تنهایی امکان تهیه پلت‌فرم را ندارند بلکه این خودروساز است که با مشارکت شرکت‌های تخصصی فعال پلت‌فرم را طراحی و در ‌‌نهایت برای تأمین قطعات آن به قطعه سازان مراجعه می‌کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خرید